Het belang van vitamine D

Hoewel veel mensen denken gezond te leven en te eten, blijkt dat een tekort aan vitamine D vaak voor komt. En juist vitamine D is één van de belangrijkste vitamines, omdat deze botontkalking tegen gaat en een rol speelt bij het evenwicht. Daarnaast is vitamine D nodig om spierkracht te behouden. Maar hoe zorg je er dan voor dat je voldoende vitamine D krijgt?

Hoe krijg je voldoende vitamine D?

zon vitamine dDe zon speelt een grote rol in de aanmaak van vitamine D in ons lichaam. Dus de gezondheidsraad raadt iedereen aan om elke dag tussen 11:00 en 15:00 minimaal een kwartier naar buiten te gaan. In de winterperiode maken we, doordat er minder zon is, ook minder vitamine D aan. Gelukkig kan ons lichaam in de zomer wel een voorraad hiervan aanmaken, maar tegen het einde van de winter lopen we toch vaak tegen een tekort aan. De aanmaak van vitamine D is ook afhankelijk van huidskleur en ouderdom. Een donkere huiskleur maakt dermate weinig vitamine D aan, dat wordt aanbevolen een extra supplement te nemen. Ook ouderen wordt aangeraden om extra op de inname van vitamine D te letten. Lees hier meer: www.viata.be/vitamine-d-zonnevitamine

Voeding en vitamine D

Ook in bepaalde voeding zit een grotere hoeveelheid vitamine D. Vooral de vettere vissoorten zoals haring, zalm en makreel zijn een goede bron. Naast vis kun je ook denken aan eieren en vlees. In plantaardige producten zit geen vitamine D, behalve in margarine en halvarine omdat het aan deze producten extra wordt toegevoegd.

Wees er in alle gevallen dus alert op dat je voldoende buiten komt en voeding eet met vitamine D, zodat je een tekort kunt voorkomen.